"Ik zie er vreselijk uit voor de camera!"
Studies tonen aan dat we ons tijdens video vergaderingen meer zorgen maken over onze fysieke verschijning dan over de kwaliteit van onze inhoudelijke boodschap. We voelen ons bekeken en zetten liefst van al de camera uit zodra we inloggen voor de vergadering.
Niet verstandig... want net zoals we moeten opdagen en 'betrokkenheid tonen' tijdens een vergadering op kantoor, zo verwacht de videovergadering etiquette van ons dat we bij het inloggen ook visueel aanwezig zijn, zodat we maximaal non-verbale informatie kunnen uitwisselen met onze gesprekspartners. Dit is niet alleen een vorm van respect, maar is ook gunstig voor een sterkere connectie met je gesprekspartner, meer vertrouwen en een betere gespreksdynamiek.
De wetenschap heeft trouwens aangetoond dat we tijdens online meetings meer belang hechten aan iemands uitstraling (Hoe leuk, warm en sympathiek komt mijn gesprekspartner over?) dan aan diens inhoudelijke discours. De cognitieve belasting die we ervaren tijdens online meetings veroorzaakt immers bepaalde shortcuts in onze hersenen waardoor we meer gewicht gaan geven aan iemands persoonlijkheid. Niet helemaal onterecht dus dat we ons zorgen maken over onze présence in beeld.
Je hebt er bijgevolg alle voordeel bij te weten hoe je een goede digitale eerste indruk kan maken en hoe je jezelf in beeld brengt als een authentieke en charismatische communicator.
Welke non-verbale signalen zet je in om enerzijds warm en anderzijds competent & zelfverzekerd in beeld te verschijnen en hoe bereid je je voor op het maken van een sterke online eerste indruk?
Hieronder alvast twee tips die je kan inzetten ter voorbereiding van je online meeting.
Je virtuele werkruimte
Eén derde van de video vergaderaars geeft toe graag binnen te kijken bij collega's, dus zorg ervoor dat je virtuele werkruimte mooi oogt! Professioneel & clean, een virtuele background die je uit de software settings kiest, of je werkruimte inrichten met een personal touch (vb een plantje, een boekenkast, een lampje of enkele prenten op de achtergrond )... er zijn tal van opties waaruit je kan kiezen, maar zorg ervoor dat je achtergrond jouw boodschap ondersteunt en steeds netjes opgeruimd is. Vermijd ook bewegende personen of beelden in je achtergrond. De focus moet op jou liggen en niet op je partner of je kat die onverwachts door het beeld lopen. Hang desnoods een 'niet storen' bericht op de deur van je werkruimte, zodat je in alle rust en ongestoord kan vergaderen.
Je positie
Neem wat afstand van de camera zodat er meer van je lichaamstaal te zien is en je handen makkelijk in beeld verschijnen. Zichtbare handen helpen immers om instant vertrouwen op te bouwen met je gesprekspartner en verklarende handgebaren doen je charisma stijgen. Kies daarom voor een stoel met armleuningen waar je je ellebogen laat op rusten. Idealiter zien je gesprekspartners je tot aan je middel. Plaats de lens van je PC op ooghoogte zodat je niet per ongeluk het onbewuste signaal geeft 'neer te kijken' op je gesprekspartner. Heel eenvoudig: verhoog je PC met een stapel boeken of een doos, en klaar is kees.
Informatie op maat nodig? Aarzel niet om ons te contacteren!
Eva Vissers, Human Frequency
+32 478 27 77 00
Comments